Zgadywanka liczbowa - algorytm


Podrozdziały:
Symbol Przeznaczenie w algorytmie
z liczba losowa generowana przez komputer, którą musi odgadnąć gracz
runda zlicza kolejne rundy rozgrywki
t typowanie gracza

Na początku gry inicjujemy generator liczb pseudolosowych. Jest to konieczne, gdyż w przeciwnym razie przy każdym uruchomieniu programu generator ten tworzyłby identyczne liczby pseudolosowe. Operację tę wystarczy wykonać raz w programie.

Rozpoczyna się pętla gry. Wykonywana jest ona dotąd, aż gra znudzi się grającemu. Na samym początku pętli gry generujemy liczbę pseudolosową, którą ma odgadnąć gracz. Ustawiamy również numer rundy na 1.

Pętla wewnętrzna jest pętlą rund. Wykonuje się ona do momentu odgadnięcia wylosowanej przez komputer liczby lub wykonania pięciu obiegów. W pierwszym przypadku gratulujemy graczowi, a w drugim wypisujemy odpowiedni komunikat o zakończeniu gry. Na początku pętli rund komputer odczytuje liczbę podaną przez gracza i sprawdza ją z liczbą wygenerowaną przez siebie. Jeśli są równe, kończy grę, a jeśli nie, to sprawdza, czy liczba gracza jest większa lub mniejsza od wygenerowanej i wypisuje odpowiedni komunikat. Na końcu pętli runda jest zwiększana o 1 i pętla się kontynuuje, jeśli runda jest mniejsza lub równa 5, lub kończy, gdy runda przekroczyła wartość 5 - w tym przypadku wyświetlony zostaje odpowiedni komunikat o końcu rozgrywki.

Komputer upewnia się, czy gracz ma ochotę na nową partyjkę. Jeśli tak, to kontynuuje pętlę gry. W przeciwnym razie pętla gry zostaje przerwana i algorytm kończy się.

 

 


   I Liceum Ogólnokształcące   
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie

©2019 mgr Jerzy Wałaszek

Dokument ten rozpowszechniany jest zgodnie z zasadami licencji
GNU Free Documentation License.

Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl

W artykułach serwisu są używane cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać,
zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe